Asiakas on aina oikeassa. Vai onko?

Kuluttajansuojalain mukaan ostajalla on oikeus korvaukseen, mikäli tavarassa on virhe. Tämä koskee tuotteessa olevaa virhettä ja sen aiheuttamia kustannuksia, jotka ovat suoraan yhteydessä tuotteen virheeseen.

Kuluttajalla ei ole oikeutta palauttaa tuotetta, jossa ei ole virhettä. Poikkeuksena on koti- ja etämyynti.

Mitä ovat kuluttajan vastuut kaupanteossa?

Kuluttajalla on myös velvollisuus maksaa sovittu kauppahinta. Vaikka tuotteessa havaittaisi virhe, se ei välttämättä anna oikeutta pidättäytyä maksamasta kauppasummaa. Myyjä voi olla oikeutettu viivästyskorkoon. Tässä voi olla joitain poikkeuksia esimerkiksi palveluiden osalta. Lue lisää aiheesta täältä.

Ostajalla on myös velvollisuus huolehtia tavarasta, käyttää ja huoltaa sitä asiaan kuuluvalla tavalla. Mikäli tuotteessa on vikaa joka myöhemmin todetaan virheeksi, myyjän korvausvastuu voi pienentyä mikäli asiakas omalla toiminnallaan pahentaa tilannetta. Tällaisesta esimerkkinä voi olla esimerkiksi auto, jossa on havaittu vikaa ja sillä ajamista jatketaan silti. Ajon aikana voi tulla isompia ja kalliimpia vikoja. Asiakaan velvollisuus on viedä auto tarkistettavaksi vian havaittuaan.

Reklamaatiovelvollisuus

Ostajalla on velvollisuus reklamoida. Myyjälle täytyy antaa tilaisuus korjata virhe. Mikäli odotellaan josko virhe korjaantuisi tai sitä yritetään korjata itse, on riskinä se, että myyjällä ei enää ole korvausvelvollisuutta. Reklamaatioaikana pidetään 2 kuukautta kaupanteosta.

Reklamaatioksi riittää kirjallisesti laadittu teksti, esimerkiksi sähköposti. Reklamaatiossa on hyvä mainita myös, mikä asiakkaan vaatimus on virheen korjaamiseksi. Siitä, että toimitus on viivästynyt, ei erikseen tarvitse reklamoida. Voidaan olettaa, että myyjä itsekin tietää milloin hänen suorituksensa on myöhässä.

Myötävaikutusvelvollisuus

Ostajan on toimittava siten, että myyjä voi suorittaa oman osuutensa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi talopaketin hankinnassa sitä, että tontti ja tontilla vaaditut työt on tehty ja tarvittavat luvat haettu ennen talopaketin toimitusta. Ostajan tulee myös noutaa tilaamansa tavara, esimerkiksi postista tai muun huolitsijan toimipisteestä.

Selonotto- ja tiedonantovelvollisuus

Tämä korostuu erityisesti käytetyn auton kaupassa. Asiakkaalla on velvollisuus tarkastaa ostamansa tuote. Mikäli autossa havaitaan myöhemmin jotain, joka olisi silmämääräisesti havaittavissa jo kaupantekohetkellä, ei se välttämättä autossa oleva virhe. Automyyjällä, kuten muillakin myyjillä, on velvollisuus antaa tuotteesta tietoa ja asiakkaan tulee luottaa heidän ammattitaitoonsa. Myös asiakkaalla, joka jättää liikkeeseen vaihtoauton, on velvollisuus kertoa auton historiasta automyyjälle. Mikäli käy myöhemmin ilmi, että kyseessä on kolariauto tai autossa on ollut jotain muuta olennaista vikaa josta asiakas on ollut tietoinen, kyseessä voidaan katsoa olevan petos.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *