Huijauslasku

Jos saat laskun tuotteesta, joka on sinulle annettu ilmaisena näytteenä tai laskun palvelusta jota et ole tilannut, kyseessä voi olla huijauslasku. Toimi näin:

– Älä maksa laskua

– Reklamoi laskuttajaa, mieluiten kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla. Laskulta tulisi löytyä heidän yhteystiedot. Vältä soittamasta laskulla mainittuun numeroon, koska se voi olla maksullinen.

– Mikäli laskujen tulo jatkuu, ei uutta reklamaatiota tarvita, paitsi jos lasku on siirtynyt perintätoimistolle.

– Mikäli saat aiheesta laskun perintätoimistosta, tee uusi reklamaatio heille ja kerro, ettei sinulla ole sopimussuhdetta laskuttajan kanssa. Kiistä lasku. Laita perintätoimistolle kopio alkuperäisestä reklamaatiostasi.

– Mikäli laskujen tulo jatkuu, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

Huijauslaskuista on myös hyvä tehdä poliisille rikosilmoitus.

 

Tilausansa

Huijaus voi laskun lisäksi ilmentyä niin, että kuluttaja saa postitse ilmaisen näytteen. Myöhemmin käy ilmi, että kyseessä oli näyte, joka olisi pitänyt palauttaa tai tilaus peruuttaa jottei tuotteita lähetetä jatkossa.

Kuluttajansuojalain mukaan tilaamatta toimitetusta tuotteesta tai näytteestä ei voi vaatia kuluttajalta maksua, tuotteen palauttamista, säilyttämistä tms. On kuitenkin tärkeää, että yritykselle tehdään valitus perusteettomasta laskusta. Tee valitus kirjallisesti.

Yrityksen vakiosopimusehdoissa voi lukea tieto jatkosopimuksesta, mutta se tieto ei saa olla ristiriidassa markkinoinnin kanssa. Toisin sanottuna, jos markkinoinnissa puhutaan ilmaisesta näytteestä tai edullisesta tutustumistarjouksesta, näihin sitoutuessasi et ole sitoutunut jatkotilaukseen.

 

Puhelinmyynti

Puhelimitse käytävässä markkinoinnissa on usein epäselvyyksiä. Laskuja tulee puhelun pohjalta, vaikkei kaupoista ole sovittu. Kuten muissakin tapauksissa, kiistä lasku heti kirjallisesti.

Mikäli myyjällä ei ole näyttöä sovituista kaupoista, esimerkiksi puhelinkeskustelun nauhoitetta, ei heillä ole oikeutta periä laskua. On tärkeää muistaa, että aina sillä osapuolella joka vaatii jotain, tulee olla näyttöä vaatimuksensa tueksi. Lisäksi on hyvä muistaa, että koti- ja etämyynnissä on aina 14 päivän peruutusoikeus. Mikäli myyjä ei ole kaupanteon yhteydessä tuonut ilmi tätä oikeutta, pitenee kaupan peruutusoikeus 1 vuoteen.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *