Käytetyn auton kauppa – mitä jokaisen auton ostan tulisi huomioida

Käytetyn auton kaupassa kuluttajilla lienee eniten harhaluuloja. Puhutaan autokauppiaista huijareina ja vitsaillaan perävalotakuusta.

Totuus on, että ei käytetyssä autossa useinkaan ole takuuta. Käytetty tuote ei muutu uudeksi tuotteeksi, vaikka sen ostaisi liikkeestä. Jos ostat kirpputorilta takin ja kotona huomaat että siinä on tahra, ärsyynnyt, mutta nielet tappiosi.

Kuluttajansuojalain näkökulmasta edellä mainitut esimerkit eivät ole verrannollisia keskenään. Siitä huolimatta käytettyä autoa ostaessa tulee huomioida, että ostajalla on tarkastusvelvollisuus ostamastaan tuotteesta. Tämä ei tarkoita, että asiakkaan tulisi tuntea autot ja muuttua alan asiantuntijaksi. Myyjä on paikalla, jotta häneltä voi kysyä lisätietoja ja jotta hän voi kertoa sen mitä tietää autosta.

Miksi käytetty auto kannattaa kuitenkin ostaa liikkeestä eikä yksityishenkilöltä?

Tähän kysymykseen on lyhyt vastaus: kuluttajansuojalaki. Kuluttajansuojalaki on kuluttajan turvana ainoastaan silloin, kun kaupanteon toinen osapuoli on yksityishenkilö ja toinen on yritys. Tämä takaa sen, että myyjällä on tietyt juridiset säännöt markkinoinnissa ja mainonnassa ja myyjä on vastuussa lupaamistaan asioista. Kiistatilanteissa asiassa auttaa kuluttajaneuvonta sekä Suomen Reklamaatiopalvelu tai viime kädessä käräjäoikeus. Yksityishenkilö voi kertoa auton historiasta mitä tahansa. Jos puheet osoittautuvat valheelliseksi, ainoa tie hakea oikeutta, on asianajajan kautta. Ei mene kovin kauan, kun asianajajan kulut ovat jo suuremmat kuin auton korjauskustannukset. Lisäksi sana sanaa vastaan -tilanteessa on haastavaa saada näyttöä. Kun osapuolina ovat yksityishenkilö ja yritys, laki on heikomman osapuolen puolella. Tämä tarkoittaa sitä, että sana sanaa vastaan -tilanteessa asiakas voittaa.

Perävalotakuu

Kuten aiemmin mainittu, käytetyssä autossa ei aina ole takuuta. Kuluttajan tulee ymmärtää, että auto ei ole uusi, eikä siinä olevat osat ole uusia. Autossa on paljon kuluvia osia ja ostettaessa 200 000 km ajettu auto, ostetaan myös saman verran käytössä olleita osia. Pois lukien ne, jotka huoltohistoriassa kerrotaan olevan uusittu. Siksi hyvät ihmiset: tutustukaan auton huoltohistoriaan ja kysykää myyjältä mitä korjauksia on oletettavasti tiedossa. Tässä vaiheessa on vielä mahdollista tinkiä.

Mikäli 200 000 km ajetussa autossa todetaan kotipihassa kuluneet jarrupalat, tämä ei kuulu myyjän vastuulle. Muistin virkistykseksi: käytetyssä autossa on käytetyt osat! Näin ollen on mahdollista, että autoon tulee tehdä välttämättömiäkin korjauksia pian kaupanteon jälkeen, eivätkä nämä ole kuluttajansuojalain mukaisia virheitä.

Onko myyjällä mitään vastuuta?

Kyllä on. Myyjällä on vastuu hyvän tavan mukaisesta mainonnasta ja markkinoinnista. Myyjällä on velvollisuus kertoa autosta tietoja totuudenmukaisesti. Myyjällä on kuitenkin oikeus myös tehdä työtään eli myydä. Vaikka hän ei itse ostaisi autoa josta ollaan tekemässä kauppoja, ei myyjän velvollisuus ole kertoa sitä tosiasiaa.

Asiakasta suojaa myös kuluttajansuojalaki ja virhevastuu. Mikäli autossa todetaan olevan virhe, on myyjällä korvausvelvollisuus. Tässä ei saa sekoittaa sanoja vika ja virhe. Autossa voi olla vikaa, sen olematta kuitenkaan laissa puhuttava virhe.

Milloin myyjä korvaa?

Myyjä korvaa, jos autossa todetaan olevan virhe. Uuden auton voi odottaa olevan täysin virheetön. Mitä enemmän autolla on ajettu ja mitä vanhempi auto on kyseessä, sitä enemmän kulumia autossa voidaan olettaa olevan. Auton eri osien voi odottaa kestävän vähintään 100 000 kilometrin ajon verran (karkeasti), mutta tämäkin edellyttää auton käyttäjältä oikeanlaista huolenpitoa. Auto täytyy huoltaa oikea-aikaisesti, autoon tulee käyttää siihen sopivaa öljyä ja sitä tulee käyttää siihen tarkoitetulla tavalla. Mikäli asiakas ei täytä omia velvollisuuksiaan, ei autoliikettä voi velvoittaa korvaamaan aiheutuneista vahingoista.

Auton moottorin voidaan olettaa kestävän autossa monia muita osia pidempään. Jos 200 000km ajetusta autosta hajoaa moottori, korvaako autoliike sen? Kyllä ja ei. Autoliikkeellä voidaan todeta olevan virhevastuu, mutta asiakas ei ole oikeutettu saamaan käytettyyn autoonsa uutta moottoria autoliikkeen kustannuksella. Autoliike voi tarjoutua korvaamaan 200 000 km ajetun käytetyn moottorin. Autoliike on siis velvollinen saattamaan auton siihen kuntoon, jossa se oli kaupantekohetkellä. Velvollisuus ei ole tehdä käytetystä autosta uutta autoa.

 

Lue lisää aiheesta: https://blog.reklamaatiopalvelu.fi/kaytetyn_auton_kauppa/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *