Kirjallinen sopimus on sinun turvasi

Suomalaiset ovat perusluonteeltaan rehellistä kansaa. Koska yleensä luotamme ihmisiin, tuntuu joskus kiusalliselta vaatia tai valittaa, koska se koetaan myyjää halventavaksi tai epäluottamuslauseeksi myyjää kohtaan.

Totuus kuitenkin on, että kirjallinen sopimus ehkäisee riitoja, olipa kyseessä mikä tuote tai palvelu tahansa. Otetaan esimerkkinä asuntokauppa tai asunnon vuokraaminen ja remontointi.

Asuntokaupan kauppakirjaan tiedot asunnon kunnosta

Asuntokaupassa kauppakirja tehdään kirjallisena. Kiinteistökauppa on lain mukaankin tehtävä aina kirjallisena. Myynnissä käytetään tavanomaisesti välittäjää. Välityssopimukseen ja/ tai kauppakirjaan kannattaa aina kirjata kaikki tiedot asunnon kunnosta, jotka voivat vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. Mikäli ostaja jälkeenpäin ottaa yhteyden kuluttajaneuvontaan reklamoidakseen asunnon kunnosta, eikä myyjällä ole näyttöä siitä että asia on tullut esiin ennen kaupantekoa, voi seurauksena olla hinnanalennus.

Kuluttajalle ei vahingonkorvausta mielipahasta

Sama kannattaa huomioida asunnossa tehtävissä remonteissa. Jotta remontin hintatasosta saa realistisen käsityksen, kannattaa tarjous pyytää usealta toimijalta. Sopimus siitä mitä on sovittu tehtävän, mihin hintaan ja missä ajassa, kannattaa tehdä kirjallisesti. Mikäli remontintekijä ei pysy aikataulussa tai hinta poikkeaa sovitusta, on näihin vaikea vedota, jollei sovitusta ole mitään näyttöä. Kuluttajaneuvonta voi ymmärtää tilanteen, mutta pahasta mielestä tai henkisestä kärsimyksestä ei kuitenkaan voi saada vahingonkorvausta. Huomioi myös, että kotimyynnissä sopimuksella on 14 päivän peruuttamisoikeus. Asiakkaalla on oikeus muuttaa mielensä, mikäli kaupat tehdään muualla kuin myymälässä. Tämä pätee myös palveluihin, joista sopimus on tehty esimerkiksi asiakkaan kotona.

Vuokra-asunto ja mökkivuokraus

Vuokra-asunnossa kirjallisen vuokrasopimuksen lisäksi asunto kannataa aina kuvata vuokrasuhteen alussa ja lopussa. Asunnossa olevat viat ja puutteet voi myös kirjata vuokrasopimukseen. Näin välitytään epäselvyyksiltä vuokravakuuden palauttamisen suhteen.

Mökin vuokrauksessa ei ole harvinaista, että vuokrauksesta sovitaan suullisesti ja maksu suoritetaan paikan päällä. Tämä on molemmille osapuolille turvatonta. Mikäli mökkiin tulee vaurioita tai vuokra jätetään maksamatta, vuokranantajan on vaikea vaatia asiakkaalta mitään ilman näyttöä. Asiakkaan kannalta, jos mökki ei vastaa odotuksia, ei vuokraajalla ole näyttöä perustella esimerkiksi hinnanalennusta. Yleensäkin aina sillä osapuolella joka vaatii jotain, tulisi olla näyttöä sovitusta.

Palvelun hinta-arvio

Mikäli palvelusta annetaan kustannusarvio, ei todellinen hinta voi poiketa enempää kuin 15% arvioidusta. Mikäli työ osoittautuu arvioitua laajemmaksi tai tarvittavat osat ovat arvioitua kalliimmat, palveluntarjoajan tulee ilmoittaa asiakkaalle tästä viipymättä. Lue lisää hinnan määrittämisestä täältä.

Kuluttajariitalautakunta tarvitsee kirjallista näyttöä

Jotta riidoilta ja erimielisyyksiltä vältyttäisi, kannattaa sopimus aina tehdä kirjallisesti ja kirjata kaikki sovitut asiat ylös. Kuluttajaneuvonta voi antaa suullisesti näkemyksensä, mutta esimerkiksi kuluttajariitalautakunta käsittelee valitukset vain kirjallisesti. Tietenkin oman lausunnon voi antaa sähköpostitse, mutta mikäli lausunto poikkeaa toisen osapuolen näkemyksestä, ei heillä välttämättä ole mahdollisuutta ottaa kantaa riitatilanteeseen.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *