Lain mukaan joka talossa tulee olla humalisto!

Rakennuskaaren 7 luvun 1 § mukaan jokaisessa talossa pitää olla humalisto, ja istuttakoon talonpoika joka vuosi hyviä juuria neljänkymmenen salon varalle, kunnes näitä tulee kaksisataa kokonaiseen taloon. Joka ei sitä tee, vetäköön sakkoa kultakin vuodelta….

Kyseessä on ajankohtainen lainsääädäntö. Alkoiko jännittämään, että sakot tulee, jos jää kiinni siitä ettei omasta talosta humalistoa löydy? No ei niin. Oikeusjärjestelmä on enemmän kuin kirjoitettu laki. Jos lain tulkinta olisi niin helppoa kuin kirjoitetun lain lukeminen, asianajajien tutkinto tuskin kestäisi 7 vuotta.

Kuluttajansuojalaki on helppolukuisempi kuin moni muu lainsäädäntö ja se usein houkutteleekin kuluttajia tekemään laista omia tulkintoja. Se ei missään nimessä ole väärin, vaan päinvastoin, koska meillä on tällainen pakottava lainsäädäntö, olisi vähintäänkin suotavaa, että sen pääpiirteet tuntisi niin kuluttajat, kauppiaat kuin markkinoinnin parissa toimivat.

Laintulkinta vaatii kuitenkin enemmän kuin lakitekstin lukemisen. Tähän tulkintaan voi pyytää apua ottamalla yhteyttä asianajajaan, Suomen Reklamaatiopalveluun tai innokkaimmat voivat tutkia itse miten lainsäädäntöä on tulkittu oikeustapauksissa. Kuluttajansuojalain tulkinnassa hyvänä apuna on kuluttajariitalautakunnan ratkaisut, jotka löytyvät heidän sivuiltaan.

Kuluttajansuojalaki on nimensä mukaisesti kuluttajan, eli heikomman osapuolen turvaksi. Kuluttajalla on kuitenkin myös velvollisuuksia. Niistä voit lukea lisää täältä. Lisäksi yleisimpiä vääriä olettamia kuluttajan oikeuksista on listattuna tänne.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *