Verkkokaupan kuluttajansuojalaki

Koti- ja etämyynnissä on eri lainsäädännöt kuin kivijalkamyymälässä. Tämä on tärkeää huomioida myös yrittäjien, joilla on sekä kivijalkakauppa että verkossa tapahtuvaa myyntiä. Koti- ja etämyynnillä tarkoitetaan kaikkea kaupankäyntiä, joka tapahtuu muualla kuin myyjän liikkeessä. Internetissä, puhelimessa, postimyyntinä tai vaikkapa tavaran luovutus huoltoasemalla, luokitellaan koti- ja etämyynniksi. Sen sijaan messut ja muut tapahtumat, jotka ovat luonteeltaan myyntitapahtumia, ei ole koti- ja etämyyntiä.

Lainsäädäntö poikkeaa erityisesti kaupan peruutusoikeuden suhteen. Kaupan ei tarvitse antaa virheettömälle tuotteelle palautusoikeutta ollenkaan, kun taas koti- ja etämyynnissä palautusoikeus on 14 vuorokautta. Palautusoikeus lasketaan joko siitä päivästä kun sopimus on tehty, tai siitä kun tavara on asiakkaan hallussa (mikäli tämä on myöhemmin kuin sopimuksenteko). Myyjän täytyy pitää huoli, että asiakas on tietoinen palautusoikeudestaan. Tämä tulee käydä ilmi verkkosivuilta ja vakiosopimusehdoista. Mikäli tietoa ei ole, asiakkaan peruutusoikeus pitenee 1 vuoteen.

Olennaista on myös kiinnittää huomiota siihen, kuinka tuote hinnoitellaan. Kuluttajalle ei saa tulla yllättäviä kuluja ja mahdollisista palautuskuluista tulee antaa tieto jo tilausta tehdessä. Lisätietoa hinnoittelusta löytyy täältä.

Suomen Reklamaatiopalvelu tarjoaa verkkokoulutusta verkkokaupan kuluttajansuojalaista. Koulutuksessa käydään läpi seuraavat asiat:

  • Mitä aloittelevan yrittäjän tulee huomioida
  • Mikä luokitellaan koti- ja etämyynniksi
  • Mitä tietoa verkkokaupastasi tulee löytyä
  • Ohjeet tilausvahvistukselle
  • Verkkokaupan palautusehdot
  • Tavaran virhe, virheen määritelmä kuluttajansuojalain mukaan ja virheen korjaaminen
  • Ostajan oikeudet ja velvollisuudet
  • Markkinointi

Kysy lisää koulutuksesta info@reklamaatiopalvelu.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *